ایجاد مطالب آموزشی مهارت های تندخوانی مبتنی بر چندگانگی فرهنگی

چکیده

هدف این تحقیق شرح این موارد می باشد 1) امکان‌سنجی مطالب آموزشی مهارت های تندخوانی مبتنی بر چندگانگی فرهنگی، 2) نتایج یادگیری دانش آموزان مقطع هشت راهنمایی شهر مدان، از جمله مدارسSMP N 27 Medan وSMP Taman Harapan Medan درباره ی موضوع مهارت تندخوانی با مطالب آموزشی ایجاد شده مهارت های تندخوانی مبتنی بر چندگانگی فرهنگی، 3) تأثیرگذاری آموزش مطالب مهارت های تندخوانی مبتنی بر چندگانگی فرهنگی. این نوع تحقیق، تحقیق و توسعه ی بورگ و گال می باشد. افراد آزمایشی شامل کارشناسان موضوع، کارشناسان طراحی، معلمان زبان اندونزیایی، دانش آموزان راهنمایی مدارس Medan SMP N 27 وSMP Taman Harapan Medan که آزمون فردی، آزمون گروهی کوچک و آزمون گروهی محدود بودند. داده های مرتبط با این محصول توسعه از طریق یک پرسشنامه جمع آوری شدند. نتایج نشان دادند که: 1) تأیید کارشناس موضوع شامل امکان سنجی محتوا با میانگین 67،87 % با معیار بسیار خوب می باشد، امکان‌سنجی ارائه با میانگین 61،84 % با معیار بسیار خوب، جنبه ی زبانی با میانگین 53،86 % امکان‌سنجی زبان با معیار بسیار خوب، 2) تأیید کارشناس طراحی با میانگین 83،85 % با معیار بسیار خوب. 3) داده های واکنش معلمان زبان اندونزیایی با میانگین 19،94 % با معیار بسیار خوب. 4) آزمون فردی با میانگین 21،89 % با معیار بسیار خوب. 5) آزمون گروهی کوچک با میانگین 82،90 % در مدرسه ی راهنمایی دولتی 27 و میانگین 39،93 در مدرسه ی خصوصی Taman Harapan Medan با معیار بسیار خوب. 6) آزمون گروهی محدود با میانگین 3،92 % در SMP Negeri 27 Medan و میانگین 35.94% در مدرسه ی راهنمایی خصوصی Taman Harapan Medan با معیار بسیار خوب. 7) میانگین موفقیت در یادگیری دانش آموزان پیش از به کار بردن مطالب آموزشی با سرعت خواندن (تکمیل نشده) 158 کیلوپوند در SMP Negeri 27 Medan و موفقیت در یادگیری دانش آموزان پس از به کار بردن مطالب آموزشی 223 کیلوپوند (تکمیل شده) می باشد، سپس در مدرسه ی راهنماییn  Taman Harapan Meda سرعت خواندن 132 کیلوپوند (تکمیل نشده) پیش از به کار بردن مطالب آموزشی و سرعت خواندن 248 کیلوپوند پس از به کار بردن مطالب آموزشی مشاهده شد. 8) تأثیرگذاری مطالب آموزشی با معیار خوب. از این رو مطالب آموزشی ایجاد شده در مهارت های تندخوانی مبتنی بر چندگانگی فرهنگی، برای استفاده در فرآیند یادگیری به عنوان یک منبع یادگیری امکان پذیر هستند.

 

مقدمه
قابلیت خواندن به معنای توانایی برای فهم ایده های مطرح شده توسط دیگران از طریق نوشتن است. معمولاً مهارت های خواندن از مطالب معتبری چون خواندن متون، روزنامه ها، مجلات، رمان ها، دفتر خاطرات و غیره به دست می آید. تمرکز آزمون خواندن بر فهمیدن محتوای خواندن است. مهارت های خواندن نقش مهمی در زندگی انسان دارند. یادگیری تندخوانی در واقع در مباحث مربوط به زبان اندونزیایی به کار رفته است.

اگرچه اعتقاد بر این است که مهارت های خواندن از طریق تمرین گسترش پیدا می کند، متخصصان موافق اند که توانایی خواندن کودکان اندونزیایی هنوز نگران کننده است، این در تحقیقی توسط موسفیرو و بنیاتی (2016) توضیح داده شده است. جایگاه قابلیت خواندن دانش آموزان اندونزیایی در نتایج تحقیق پیشرفت در سواد خواندن بین المللی (PIRLS) در اندونزی رتبه ی 41 در میان 45 کشور را به دست آورد، این یعنی توانایی خواندن کودکان اندونزیایی هنوز تا حدی پایین است.

در واقع این قابلیت به دست نیامده است. دانش آموزان علاقه ی چندانی به تندخوانی ندارند. این مطابق با مشاهده ی اولیه ی صورت گرفته در مدارس است، وقتی از دانش آموزان خواسته می شود که بخوانند، خیلی هیجان زده نمی شوند. این موضوع توسط نورهادی (2013) تأیید می شود، عوامل زیادی که زمینه ی عدم علاقه ی دانش آموزان به خواندن را ایجاد می کند از جمله عوامل عادت، روش ها، کتاب های خوانده شده یا تطبیق نامناسب مطالب خواندنی قابل دسترس.

معلمان باید توجه داشته باشند که توانایی های دانش آموزان اساساً با هم فرق دارد، همین طور توانایی های خواندن. دانش آموزانی هستند که توانایی خواندن پایینی دارند و بعضی ها سریع هستند. این مطابق با نتایج مصاحبه با معلمان درباره ی متفاوت بودن توانایی خواندن دانش آموزان است. این به نظر نورهادی (2013) نیز شبیه است، سرعت کره ی چشم هر دانش آموز بسته به چابکی او در خواندن متن، متغیر است. ملاحظه ی دیگر، ویژگی هدف است. از نتایج مشاهده معلوم شد که مطالب آموزشی ایجاد شده توسط دیگران اغلب برای دانش آموزان مناسب نیستند. دلایل زیادی برای مطالب ناسازگار وجود دارد، برای مثال دلایل اجتماعی، جغرافیایی، فرهنگی و محیطی. اهمیت ایجاد مطالب آموزشی نیز به علت گروه های مختلف فرهنگی دانش آموزان می باشد، این ایده توسط لستری (2013) تقویت شده است، شرایط دیگری که از اهمیت مطالب آموزشی مرتبط با نیازهای دانش آموزان پشتیبانی می کند، این واقعیت است که دانش آموزان از گروه اجتماعی ای می آیند که دارای تنوع اجتماعی، فرهنگی، امیال سیاسی و همین طور شرایط اقتصادی است که طرح بندی یا ساختار ذهنی ای را که به نوبه ی خود بر فرآیند بادگیری و ماحصل یادگیری تأثیر خواهد گذاشت، رنگ آمیزی می کند.

چندگانگی اندونزیایی ها در زبان، فرهنگ و مذهب به وسیله ی یادگیرنده های اولیه القا نشده است، این مطابق با نتایج تحقیق پریاتی و همکاران (2012) می باشد، چندگانگی ملت اندونزیایی ها که به سرعت پدید نیامده است، می تواند آغازگر کشمکش باشد. کشمکش های در حال ظهور خیلی زود با قرار دادن تحصیلات چندفرهنگی در برنامه ی درسی آموزشی از سنین پایین مغلوب خواهند شد. هدف اصلی تحصیلات چندفرهنگی پرورش بردباری نسبت به تنوع فرهنگی و پرورش تحمل، اتحاد و مشورت با دانش آموزان است. معلمان در حقیقت امر تحصیل در رشته از مطالب آموزشی متداول استفاده خواهند کرد که مطالب آماده برای استفاده و بدون تلاش برای برنامه ریزی، آماده سازی و منظم کردن می باشند. این با نظر تراینتو (2011) تثبیت شده است، اصولاً معلمان ملزوم به این هستند که مطالب مورد نیاز در یادگیری را سختگیرانه و با خلاقیت جستجو و جمع آوری کنند. موفقیت یک معلم در پیش بردن روند یادگیری بستگی به بصیرت، دانش، فهم و سطح خلاقیت در مدیریت مطالب آموزشی دارد. هر چه مطالب جمع آوری شده کامل تر باشد، عمل یادگیری نیز بهتر انجام می شود.

روش‌شناسی
ماهیت مطالب آموزشی

به عقیده ی پراستووو (2015) مطالب آموزشی یک معضل اساسی است که نمی توان در بحث کاملاً یکپارچه ای درباره ی چگونگی اسجاد مطالب آموزشی از کنار آن رد شد. علاوه بر این به عقیده ی نورگیانتورو (2013) آموزش مطالب چیزی است که برای هدف و ابزار ارزیابی پادرمیانی می کند، یادگیری مطالب وسیله ای برای دستیابی به اهداف و در عین حال منبع آماده‌سازی ابزارهای ارزیابی است. فرآیند آموزش و یادگیری در کلاس درس بین اهداف یادگیری و ابزارهای ارزیابی مستقیماً دیده نمی شود. چیزی که مستقیماً مرتبط است، دقیقا آموزش مطالب می باشد؛ انتخاب مطالبی که مطابق با قابلیت هایی که منجر به دست نیافتن به اهداف یادگیری مورد نظر خواهند شد، نیستند. طبق مطالعه ی هاریاتی (2010) منابعی که می تواند در آموزش مطالب مورد استفاده قرار بگیرد، این موارد می باشد: مطالب آموزشی بصری مانند 1) کتاب های درسی، 2) گزارش های تحقیقاتی، 3) دفتر خاطرات، 4) مجلات علمی، 5) کتاب های برنامه ی درسی، بعلاوه مطالب آموزشی صوتی-تصویری مانند تلویزیون، رادیو، ویدئو سی دی، نوار و غیره.

مدول
به عقیده ی داریانتو (2013) مدول را می توان به عنوان موضوعی تعریف کرد که به گونه ای سازماندهی و ارائه می شود که از خوانندگان انتظار می رود تا مطالب را فرا گیرند. علاوه بر این عقیده ی سومیاتی (2016) مدول یک سیستم یادگیری مستقل است. طبق نظر سابری (2010) مدول یک واحد کامل و شامل مجموعه ای از فعالیت های یادگیری است که برای کمک به دانش آموزان در دستیابی به اهداف ترسیم شده تنظیم می شود. به عبارت دیگر مدول یک مجموعه از برنامه های درسی تهیه شده برای خودآموزی است که دانش آموزان می توانند بدون حضور معلمان یاد بگیرند. یادگیری با مطالب آموزشی مدول دانش آموزانی را که سرعت یادگیری بالایی دارند قادر می سازد تا یک یا چند قابلیت اصلی را در مقایسه با دانش آموزان دیگر سریع تر فرا گیرند. مدول یک ابزار یادگیری یا ابزاری است که شامل مطالب، شیوه ها، محدودیت ها و راه هایی برای ارزیابی قاعده‌مند و طراحی های جذاب جهت دستیابی به قابلیت مطلوب بر اساس درجه ی پیچیدگی است. زمانی که مطالب آموزشی شکل بگیرد، مدول این کارکردها را خواهد داشت: 1) مطالب متکی به خود، 2) جایگزینی عملکرد مربی، 3) به عنوان ابزار ارزیابی و 4) به عنوان مطالب مرجع برای دانش آموزان.

یکی از مشکلات مهمی که معلمان اغلب در فعالیت های یادگیری با آن مواجه هستند، انتخاب کردن یا تعیین کردن مطالب آموزشی یا مطالب یادگیری مناسب برای کمک کردن به دانش آموزان در دستیابی به قابلیت می باشد. دلیل آن این است که در برنامه ی درسی یا آموزشی، مطالب آموزشی تنها در مطالب اصلی مشخص شده است. این وظیفه ی معلم است که موضوع را شرح دهد تا آن را به مطلب آموزشی کامل تبدیل کند.

ماهیت مهارت تندخوانی

اساساً بسیاری از دانش آموزان هرگز راهنمایی خاصی در تندخوانی، فعالیت های مرتبط با خواندن و مطالب خواندنی دریافت نکرده اند. خوانندگان خوب خوانندگانی هستند که سریع می خوانند و قادر اند محتوا را درک کنند. به عقیده ی نورهادی (2013) تندخوانی نوعی خواندن است که بر سرعت متکی است و درکی از جنبه ی خواندن به وجود نمی آورد. طبق نظر دالمان (2013) هدف آموزش ابتدایی تندخوانی به دانش آموزان این است که دانش آموزان بتوانند به طور مؤثر و کارآمد بخوانند و این به معنای دریافت اطلاعات فراوان در زمانی نسبتاً کوتاه است. از دانش آموزان راهنمایی تنها انتظار می رود تا بتوانند در هر دقیقه 200 کلمه بخوانند، اما افرادی هستند که قادر اند در هر دقیقه 1000 کلمه بخوانند، این مطابق با نظر ارمانتو (2008) می باشد، در تاریخ تمدن زندگی بشر ثبت شده که جان اف. کندی رئیس جمهور فقید ایالات متحده ی آمریکا در یک دقیقه 1000 کلمه خوانده بود. مشابه با آن تئودور روزولت رئیس جمهور سابق دیگری از آمریکا این رکورد را به نام خود ثبت کرده بود که قادر بود روزانه سه کتاب بخواند، در حالی که برنامه ی کاری بسیار شلوغی داشت.

تندخوانی در صورتی انجام می شود که خواننده بخواهد یک ایده ی اصلی را از متن در مدت زمان نسبتاً کوتاهی دریافت کند، اما در عین حال مطالب زیادی را هم بخواند. دو عاملی که نمی توانند در این نوع از خواندن نادیده گرفته شوند، سرعت و دقت هستند. از چیزهایی که ممکن است مانع تندخوانی شوند باید دوری کرد مانند برگشت، تلفظ صوتی، خواندن کلمه به کلمه، جمله به جمله و چیزهای دیگر.

پایه ی چندگانگی فرهنگی

به عقیده ی تیلار (2004) هر زیرگروه قومی در اندونزی فرهنگ خودش را دارد. فرهنگ های این قومیت ها به لحاظ تئوری در جایی که تمرکز قومی واقع می شود، پرورش و گسترش نمی یابد اما در سراسر مجمع الجزایر پخش شده است. طبق نظر نارووکو و باگونگ (2006) اغلب چندین گروه قومی مختلف در یک کشور وجود دارد. برای مثال ما می دانیم در اندونزی قومیت های جاوا، آمبون، مادورا، مینغکاباو، بتک و غیره وجود دارد. وجود این گروه های قومی همیشه پایدار نیست و اغلب به دلیل ادغام و آمیختگی ناپدید می شود.

چندگانگی فرهنگی سعی دارد تا به اتحاد دموکراتیک مردم با تأکید بر چشم انداز کثرت مردم در گروه های مختلف ملی، قومی و فرهنگی کمک کند. مدارس مشروط بر این هستند تا تمرین ارزش های دموکراتیک را بازتاب دهند. برنامه ی درسی گروه های مختلف فرهنگی در اجتماع، زبان و گفتمان را معرفی می کند، جایی که دانش آموزان ترجیح می دهند با احترام با همدیگر صحبت کنند و از ارزش های همکاری حمایت کنند تا این که درباره ی رقابت و پیش داوری بین دانش آموزان مختلف از لحاظ گروه های نژادی، قومیتی، فرهنگی و موقعیت اجتماعی حرف بزنند. این تحقیق دارای سه مرحله می باشد: 1) مرحله ی تحقیق مقدماتی، یعنی تحقیق میدانی 2) مرحله ی تحقیق توسعه که از تحلیل مطالب آموزشی و طراحی محصول اولیه شروع می شود تا به مطالب آموزشی تبدیل شوند، و 3) مرحله ی ارزیابی تا اجرای مطالب آموزشی قدیمی (که توسط معلمان حال حاضر استفاده می شود) و مطالب آموزشی جدید (که توسط محققان استفاده می شود) تست شود و پیش بردن ارزیابی ها برای تست امکان‌سنجی مطالب آموزشی جدید. روش های توسعه ای که می بایست به کار گرفته شوند تا مطالب آموزشی در فرم تندخوانی ایجاد شوند، می توانند در چند گام زیر به کار روند.

توضیح زیر برای روشن شدن مطلب درباره ی فرآیند تحقیق و گسترش مطالب یادگیری برای خواندن سریع آمده است.

  • گام اول (تحقیق مقدماتی)

تحلیل مشکل صورت می گیرد تا درباره ی مطالب آموزشی به کار رفته برای تندخوانی اطلاعات جمع آوری شود.

  • گام دوم (ایجاد محصول اولیه)

در این مرحله محقق یک محصول اولیه ی مرتبط با مطالب تندخوانی می سازد که تست خواهد شد.

  • گام سوم (تأیید کارشناس)

در مرحله ی سوم محقق مطالب آموزشی تندخوانی را با درخواست کمک ها و پیشنهادات از دو کارشناس موضوع (تأییدکنندگان) تأیید می کند، از جمله کارشناس مطالب تندخوانی و کارشناس طراحی مطالب خواندنی.

  • گام چهارم (آزمون فردی روی دانش آموزان)

در مرحله ی چهارم محقق محصول اولیه ای را که توسط دو تأییدکننده اصلاح شد، تست می کند.

  • گام پنجم (اصلاح دوم)

در این مرحله محصولاتی که روی گروه های فردی آزمایش شدند، بر اساس پرسش نامه ای که از قبل فراهم شده اصلاح خواهند شد.

  • گام ششم (آزمون گروهی کوچک روی دانش آموزان)

در این مرحله محقق محصولی را تست می کند که توسط دو تأییدکننده ی قبلی اصلاح شده است.

  • گام هفتم (اصلاح سوم)

در این مرحله محصولاتی که در گروه های کوچک تست شدند، بر اساس پرسش نامه ای که از قبل فراهم شده اصلاح خواهند شد.

  • گام هشتم (آزمون گروهی بزرگ روی دانش آموزان)

در این مرحله محقق محصولی را توسط دو تأییدکننده ی قبلی اصلاح شده است، تست می کند.

  • مرحله ی نهم (اصلاح چهارم)

در این مرحله محصولاتی که در گروه های بزرگ تست شدند، بر اساس پرسش نامه ای که از قبل فراهم شده اصلاح خواهند شد.

  • مرحله ی دهم (محصول نهایی)

ام دهم آخرین مرحله ی تحقیق و توسعه است.

جمع آوری داده ها

مشاهده تکنیکی

مشاهده صورت می گیرد تا فعالیت های یادگیری انجام شده با استفاده از مطالب آموزشی قدیمی و یادگیری با مطالب آموزشی جدید بررسی شود. هدف مشاهده این است که گسترش توانایی معلمان در اداره ی کلاس و دیدن خلاقیت دانش آموزان در فرآیند یادگیری و علاقه ی دانش آموزان به واکنش نسبت به یادگیری بررسی شود.
گفتگو با متخصصان

محققان فرآیند طراحی محصول مطالب آموزشی را ارائه می کنند. سپس گفتگویی با برخی از کارشناسان انجام می شود که تجربه ی ارزیابی طراحی محصولات مطالب آموزشی را داشته اند.

تکنیک مصاحبه جامع

این تکنیک به معنای به دست آوردن داده های اطلاعاتی معلمان است، بررسی مدیران و کارشناسان در مورد تأثیر استفاده از مطالب آموزشی جدید و همین طور اطلاعات گوناگون درباره ی دشواری های که معلمان با آن ها رو به رو هستند با استفاده از فرآیند مطالب آموزشی و عوامل به وجودآورنده ی آن ها، سپس ترتیب مصاحبه با دانش آموزان درباره ی مطالب آموزشی به کار رفته توسط معلمان.

تست قابلیت

معلمان پیش از به کار بردن مطالب آموزشی جدید (پیش از تست) و پس از یادگیری با استفاده از مطالب آموزشی (پس از تست) آزمونی را ترتیب دادند.

تکنیک تحلیل داده ها

داده های به دست آمده داده هایی در مورد وضعیت منابع زبان اندونزیایی در مطالب تندخوانی هستند که ایجاد شده اند. این داده ها از طریق تأیید کارشناس و پرسشنامه ی پخش شده در بین دانش آموزان جمع آوری می شود. ابزار تحقیق برای تأیید کنندگان و تست فردی در یک مقیاس لیکرت ایجاد می شود که در جدول زیر امتیازبندی شده است.

جدول 1: معیار قسمت های پاسخ ابزار تأیید با مقیاس لیکرت و امتیازات

امتیاز

4
3
2
1

پاسخ

بسیار خوب
خوب
به قدر کافی خوب
بد

شماره

1
2
3
4

سپس به شیوه ی کمیِ توصیفی آن را تحلیل کرد، یعنی حساب کردن در صد شاخص ها برای هر کدام از دسته بندی ها در مطالب آموزشی ایجاد شده.

0% امتیاز = تعداد شاخص در هر دسته بندی تقسیم بر تعداد شاخص در کلّ دسته بندی ضرب در 100%
از محاسبه ی فرمول بالا، رقم به در صد حاصل می شود. به عقیده ی ساگیونو (2016) امتیاز طبقه بندی بر این اساس به طبقه بندی در فرم در صد تغییر می یابد، سپس با آرای کیفی فهرست شده در جدول زیر تفسیر می شود.

جدول 2: معیار در صد ظهور شاخص در مطالب آموزشی ایجاد شده برای تندخوانی

در صد

 ≤ X < 100%81%
≤ X < 80%61%
≤ X < 60%41%
≤ X < 40%0%

معیار

بسیار خوب
خوب
به قدر کافی خوب
بد

ارزش

1
2
3
4

گفتگو
اولین مرحله در این تحقیق، تحلیل کردن مشکلات و نیازها در مدارس SMP Negeri 27 وTaman Harapan Medan می باشد. این بر اساس اولین تحقیق توسعه بر مبنای نیازهای مکان تحقیقاتی می باشد. بر اساس تحلیل نیازها، مشکل تحقیق توسعه را با پخش کردن پرسشنامه بین دو معلم اندونزیایی و دانش آموزان کشف کرده است، بالغ بر 32 دانش آموز از SMP Negeri 27 و 18 دانش آموز از Medan Taman Harapan، اول از همه با تعیین تعریف مطالب آموزشی مهارت های تندخوانی مبتنی بر چندگانگی فرهنگی در پرسشنامه به منظور داشتن مروری بر سؤالات در پرسشنامه ی داده شده. از نتایج پرسشنامه مشخص شد که 100% از معلمان و دانش آموزان نیاز به مطالب آموزشی مبتنی بر چندگانگی فرهنگی داشتند، مخصوصاً در مورد مطالب مربوط به مهارت تندخوانی در فرآیند یادگیری و تأثیرگذاری بیشتر آن که می تواند به عنوان ابزاری برای یادگیری شخصی به کار رود.

امکان‌سنجی مطالب آموزشی

نتایج تأیید از طرف کارشناسان موضوع در ایجاد مطالب آموزشی مهارت های تندخوانی مبتنی بر چندگانگی فرهنگی برای دانش آموزان نشان داد که امکان‌سنجی محتوا با ارزش متوسط 76.86 با معیار بسیار خوب، امکان‌سنجی ارائه با ارزش متوسط 84.61 با معیار بسیار خوب و امکان‌سنجی زبان با ارزش متوسط 86.53 با معیار بسیار خوب به دست آمد. بنابراین مطالب آموزشی ایجاد شده برای مهارت های تندخوانی مبتنی بر چندگانگی فرهنگی در فرم مدول کامل، شامل معیار “بسیار خوب” شده است. نتایج تأیید کارشناس طراحی درباره ی امکان‌سنجی طراحی در مطالب آموزشی ایجاد شده برای مهارت های تندخوانی مبتنی بر چندگانگی فرهنگی برای دانش آموزان نشان می دهد که سایز مدول ارزش متوسط 100 با معیار بسیار خوب دارد، طراحی مدول با ارزش متوسط 77.77 با معیار بسیار خوب و طراحی محتوای مدول با ارزش متوسط 85.15 با معیار بسیار خوب.

نتایج داده های به دست آمده از معلمان نشان داد که مطالب آموزشی ایجاد شده ی مدول مهارت تندخوانی برای دانش آموزان مقطع هشت مطابق با ارزیابی شاخص ها در بیانیه ی کلّی با میانگین 96.16% با معیار “بسیار خوب” است. داده های به دست آمده از دانش آموزان نشان برای مطالب آموزشی در فرم یک مدول ایجاد شده از مطالب آموزشی مهارت های تندخوانی مبتنی بر چندگانگی فرهنگی مطابق با ارزیابی شاخص ها در بیانیه ی کلّی نشان می دهد که 1) در صد متوسط تست فردی 89% با معیار “بسیار خوب” در SMP Negeri 27 و Medan Taman Harapan است. 2) در صد متوسط آزمون گروهی کوچک 90.82% با معیار “بسیار خوب” در SMP Negeri 27 و 93.39% با معیار “بسیار خوب” در Medan Taman Harapan است. 3) در صد متوسط آزمون گروهی محدود میدانی 92.3% با معیار “بسیار خوب” در SMP Negeri 27 و 94.35% با معیار “بسیار خوب” در Medan Taman Harapan است.

نتایج واکنش دانش آموزان به مدول ایجاد شده 1.62% افزایش در SMP Negeri 27 و4.19% افزایش در Medan Taman Harapan داشته است، از آزمون فردی تا آزمون گروهی کوچک و همچنین 1.48% افزایش در SMP Negeri 27 و 0.96% در Medan Taman Harapan از آزمون گروهی کوچک تا آزمون میدانی محدود.
دستاورد یادگیری دانش آموزان

دستاوردهای یادگیری دانش آموزان در این تحقیق به شکل پیش از تست و پس از تست و قبل و بعد از به کار گیری مطالب آموزشی مدول برای مهارت های تندخوانی مبتنی بر چندگانگی می باشد. در مرحله ی پیش از تست، 32 دانش آموز از SMP Negeri 27 هستند، دانش آموزان سرعت خواندن 158 کیلوپوند با دسته بندی “تکمیل نشده” را دریافت می کنند، در حالی که تحلیل داده ها در تست نهایی (پس از تست) داده های مربوط به سرعت خواندن 223 کیلوپوند با دسته بندی “تکمیل شده” را دریافت می کند. علاوه بر این دانش آموزان در درک مطلب در پیش از تست، رقم 870،1 با میانگین 60 با معیار “به قد کافی خوب” را به دست آوردند، در حالی که تحلیل داده ها در پس از تست 2500 داده با میانگین 78.12 با معیار “خوب” را به دست آورد.

در حالی که در مدرسه ی Medan Taman Harapan دانش آموزان سرعت خواندن 132 کیلوپوند با دسته بندی “تکمیل نشده” را به دست می آورند، تحلیل داده های تست نهایی (پس از تست) داده های سرعت خواندن 248 کیلوپوند با دسته بندی “تکمیل شده” را به دست آورد. علاوه بر این دانش آموزان در درک مطلب در پیش از تست رقم 1100 با میانگین 61 با معیار “به قدر کافی خوب” را به دست آوردند، در حالی که تحلیل داده ها در پس از تست 1440 داده با میانگین 80 با معیار “خوب” به دست آورد.

تأثیرگذاری مطالب آموزشی

تست تأثیرگذاری محصول با انجام آزمونی بر 32 دانش آموز از SMP Negeri 27 و 18 دانش آموز از Medan Taman Harapan قبل و بعد از به کار بردن مدول مطالب آموزشی انجام شد و بر اساس نتیجه ی تحلیل در SMP Negeri 27 ارزش متوسط سرعت خواندن 158 کیلوپوند با دسته بندی “تکمیل نشده” برای دانش آموزانی می باشد که از کتاب های درسی استفاده می کنند و افزایش ارزش متوسط سرعت خواندن 223 کیلوپوند با دسته بندی “تکمیل شده” برای دانش آموزانی که از مدول استفاده می کنند. به طور مشابه در درک مطلب، رقم 1870 با میانگین 60 با معیار “به قدر کافی خوب” برای دانش آموزانی به دست آمد که از کتاب های درسی استفاده می کنند و افزایش تعداد امتیازات درک مطلب با میانگین 78.12 با معیار “خوب” برای دانش آموزانی که از مدول استفاده می کنند.

علاوه بر این بر اساس نتایج تحلیل در مدرسه ی Medan Taman Harapan ارزش متوسط 132 کیلوپوند سرعت حواندن با دسته بندی “تکمیل نشده” برای دانش آموزانی به دست آمد که از کتاب های درسی استفاده می کنند و افزایش در میانگین سرعت خواندن 248 کیلوپوند با دسته بندی “تکمیل شده” برای دانش آموزانی که از مدول استفاده می کنند. به طور مشابه در درک مطلب رقم 1100 با میانگین 61 با معیار “به قدر کافی خوب” برای دانش آموزانی به دست آمد که از کتاب های درسی استفاده می کنند و افزایش تعداد امتیازات درک مطلب 1440 با میانگین 80 با معیار “خوب” برای دانش آموزانی که از مدول استفاده می کنند.

نتیجه گیری

بر اساس قاعده‌سازی مشکل، نتایج تحقیق و بحث در تحقیق ایجاد مدول مهارت های تندخوانی مبتنی بر چندگانگی فرهنگی در دانش آموزان راهنمایی شهر مدان که قبلاً ذکر شد، نتیجه گیری زیر را به دست آورد:

  • محصول مهارت های تندخوانی مبتنی بر چندگانگی فرهنگی برای دانش آموزان کلاس هشت SMP Negeri 27 و Medan Taman Harapan واجد شرایط و امکان پذیر برای استفاده بر مبنای تأیید متخصصین مطالب است که امکان سنجی محتوا با ارزش متوسط بسیار خوب، جنبه ی زبانی با ارزش متوسط بسیار خوب و تأیید طراحی با ارزش متوسط بسیار خوب را پوشش می دهد.
  • دستاورد یادگیری به دست آمده ی دانش آموزان قبل از به کار گیری مطالب آموزشی بر اساس نتایج تحلیل در SMP Negeri 27 ارزش متوسط سرعت خواندن با دسته بندی “تکمیل نشده” برای دانش آموزانی را به دست آورد که از کتاب های درسی استفاده می کنند و افزایش ارزش متوسط سرعت خواندن با دسته بندی “تکمیل شده” برای دانش آموزانی که از مدول ها استفاده می کنند. به طور مشابه در درک مطلب امتیاز “به قدر کافی خوب” برای دانش آموزانی وجود دارد که از کتاب های درسی استفاده می کنند و افزایش تعداد امتیاز در معیار “خوب” برای دانش آموزانی که از مدول ها استفاده می کنند.
  • علاوه بر این بر اساس نتایج تحلیل در Medan Taman Harapan ارزش متوسط سرعت خواندن با دسته بندی “تکمیل نشده” برای دانش آموزانی را به دست آورد که از کتاب های درسی استفاده می کنند افزایش ارزش متوسط سرعت خواندن با دسته بندی “تکمیل شده” برای دانش آموزانی که از مدول ها استفاده می کنند. به طور مشابه در درک مطلب امتیاز “به قدر کافی خوب” برای دانش آموزانی وجود دارد که از کتاب های درسی استفاده می کنند و افزایش تعداد امتیاز در معیار “خوب” برای دانش آموزانی که از مدول ها استفاده می کنند.
  • استفاده از مطالب آموزشی مهارت های تندخوانی مبتنی بر چندگانگی فرهنگی به طور مؤثرتری موفقت دانش آموزان در یادگیری را بهبود می بخشد. نشان داده شد که نتایج یادگیری دانش آموزان با مطالب آموزشی ایجاد شده بالاتر از نتایج دانش آموزانی است که با استفاده از کتاب های درسی یاد گرفتند.

تهیه کننده:آموزگار پایه ی دوم_خانم رمضانی

تایید کننده:مدیریت دبستان_آقای علیخانزاده


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20