بیماریهای شایع در دانش آموزان دل درد و انواع آن

دل درد عموما بعد از کمی پیچ و تاب خوردن بر طرف می‌شود اما باید توجه داشته باشید که گاهی ممکن است زنگ خطری برای یک بیماری معده یا روده باشد. به خاطر موارد زیادی که میتوانند دلیل بر درد باشند برای تشخیص حتما باید به پزشک

 حال خود درمان را آغاز نمایید. مراجعه  و با شرح .
عوامل خطرناک تری که ممکن است شما را به چالش بکشد عفونت‌های داخلی و ویروس ها هستند. در ادامه این مطلب توضیحاتی در مورد هرکدام از این موارد خدمت شما ارائه خواهیم داد.

انواع دل درد

انواع دل درد می‌تواند شامل موارد زیادی باشد از جمله سوزش معده، تورم معده، دل درد آپاندیس ، داشتن سندروم‌های روده تحریک‌پذیر. در دسته‌بندی دیگر درد در آقایان، خانم ها و کودکان را انواع دل درد می‌نامیم. در اینجا چندین نوع از آن را با هم بررسی می‌کنیم. . در مورد آقایان ممکن است خوراک اشتباه و برای موادی که سازگاری طبعی باهم ندارند باعث شود و در خانم‌ها دلیل شایع آن می‌تواند قاعدگی باشد.

 دل درد دور ناف

برخی کودکان میگرن شکمی می‌گیرند یعنی دچار درد شکمی در دور ناف خود می‌شود و چیزی حدود یک ساعت این درد را تحمل کند تا از بین برود. دلایل این درد مشخص نیست و پزشکان معتقدند عوامل ارثی و موارد عفونی می‌تواند باعث ایجاد این عارضه شوند. این گونه بیماری در کودک می‌تواند یبوست و اسهال را به همراه داشته باشد که در این صورت بد خوراکی بیشتر از موارد دیگر احتمال وجود است. اگر کودک در بیرونروی‌ها مشکلاتی دارد حتما باید به پزشک مراجعه کنید.

مشاوره آنلاین داخلی

دردهای قسمت پایین شکم

بیماری‌های عفونی روده‌ای بیشتر در قسمت‌های پایینی شکم اتفاق می‌افتند ، گاهی هم پیش می‌آید که به خاطر نفخ شکم شخص احساس دل درد می‌کند، درد در دیورتیکولیت می‌تواند وجود داشته باشد و رودها را تحریک‌پذیر یا به اصطلاح عصبی کند. این نوع دل درد نیز در وسط و قسمت‌های پایینی شکم به وجود می‌آید.

 دردهای بالای شکم

دردهای بالایی شکم عموما مربوط به معده هستند. برخی از انواع معده درد میتواند باعث احساس درد شدید در قسمت فوقانی شکم شود. در بالای مهره‌های ستون فقرات بین کتف‌ها نیز درد احساس می‌شود. این دردها میتواند بخاطر رفلاکس معده یا داشتن روده‌های عصبی یا درد و ورم معده باشد، در این صورت مراجعه به دکتر رفلاکس معده توصیه میشود.

دل درد ویروسی

برای شکم دردهای ویروسی میتوان گفت مشکلات بیشتر در دستگاه مری اتفاق می‌فتند، التهاب مری می‌تواند ناشی‌از برخی عفونت‌ها باشد که از جمله موارد ایجادکننده آن ویروس‌ها هستند. این التهاب گاهی هشداری برای مریضی‌هایی مانند آنفولانزا یا سرخک و غیره است

.

دل درد و نفخ شکم

IBS (سندروم روده تحریک‌پذیر) یکی‌ از علل نفخ شکم و باد کردن آن است روده‌های عصبی داشتن مشکل گوارشی است که می‌تواند مجموعه‌ای از بیماری‌ها را با خود داشته باشد. این عوامل عبارتند از شکم درد، نفخ و باد کردن شکم، معده و روده. احساس سوزش معده و داشتن مشکلات بیرون روی از جمله یبوست و اسهال نیز از این موارد هستند .
IBS دو نوع است؛ c و m. در نوع C همان نوعی است که باعث افزایش بیرون روی و اسهال میشود و نوع M باعث یبوست و کاهش بیرون روی است. برای درمان شکم درد و نفخ باید بیشتر از هرچیزی به خورد و خوراک خود اهمیت بدید و برنامه های غذاییتان را به درستی بچینید با داشتن برنامه غذایی مناسب و ورزش روزانه می توانید از ابتلا به این نفخ و یبوست و اسهال دور بمانید.

مسکن‌های دل درد

از زنجبیل برای تسکین دردهای شکمی استفاده می‌شود ، زنجبیل دارای خواص میکروب‌کش و ویروس‌کش است و با خاصیت ضد التهابش کمک می‌کند درد شکم کاهش پیدا کند، زنجبیل را میتوان در دردهای نفخی و باد شکم نیز استفاده کرد زیرا اخیرا ثابت شده آنزیم‌ها موجود در آن بادشکن هستند.
به این صورت که با راه اندازی بهتر دستگاه گوارش به هضم و بلع خوراکی‌های خورده شده کمک میکنند..

برای درمان دردهای شکمی مانند یبوست و نفخ شکم می‌توان از سرکه سیب استفاد کرد. برای افرادی که مبتلا به عارضه روده عصبی یعنی IBS هستند یا دچار تنش‌های فکری مانند استرس باعث تشدید بیماری می‌شود.

 

.

 درمان دل درد با سرکه سیب

روش بعدی که می‌توانیم بگوییم کمترین عوارض و مضرات را در بین تمام تسکین‌دهنده‌ها دارد استفاده از کیسه‌های آب گرم است این کیسه‌ها عموما برای تسکین دردهای شکم و مخصوصا قاعدگی و دل دردهای پایین شکمی استفاده می‌شوند که باعث به جریان افتادن پروسه‌های داخل شکمی می‌شوند و روده‌ها بهتر کار خواهند کرد همچنین این گرما می‌تواند به تسریع گردش خون در ناحیه درد کمک کند.

درمان دل درد با کیسه آب گرم

بیشتر افراد بالغ حال حاضر به یاد دارند که در کودکی برای تسکین دل درد نبات داغ یا برخی دمنوش‌ها را به آن‌ها می‌خورانند. فارغ از اینک دوز بالای ماده‌ای می‌تواند آسیب‌های جزئی داشت باشد باید بگوییم خوردن بعضی دمنوش‌ها مانند چای و بابونه نیز می‌تواند به رفع دل درد کمک کنند.
از نبات داغ و گل گاوزبان نیز برای تسکین دل درد استفاده می‌شود همانطور که گفته شد با گرمایی که این دمنوش‌ها ایجاد می‌کند حرکات داخل شکمی به سهولت بیشتری انجام می‌پذیرد و از یبوست و نفخ جلوگیری می‌شود.

خواص درمانی عسل برای شکم

خواص دارویی عسل واقعا بی شمار هستند، در طول تاریخ همیشه عسل به عنوان داروی شفابخش در تمام مرض‌های بیرونی و درونی بدن مورد استفاده قرار گرفته است. خوردن عسل طبیعی و کوهستانی با درصد شکر کم، تقریبا هیچ ضرری به بدن می‌رساند و واقعا ده‌ها درد را درمان می‌کند. عسل حاوی آنتی اکسیدان‌های قوی است که علاوه بر علاج زخم‌های سطحی و پوستی می‌تواند بسیاری از مشکلات گوارشی را به طور معجزه آسایی درمان کند .
با خواص ضد باکتریایی که عسل دارد بعد از درمان و بهبود زخم معده و رفلاکس و سوزش می‌تواند در پاکسازی روده‌ها و از بین بردن ویروس‌های شکم نقش کاملا موثر ایفا کند.
عسل می تواند با خنثی کردن رادیکال‌های آزاد معده آن را از رفلاکس نجات دهد و حتی منجر به کاهش التهاب مری بشود. و اما روش استفاده ی صحیح از عسل برای مشکلات دل درد اینگونه است که ابتدا باید مواظب قند دریافتی باشید زیرا عسل‌های امروزه حاوی درصد بالایی شکر هستند که مصرف بیش از حد آن می‌تواند به بدنتان آسیب‌های دیابتی برساند.
علاوه براین به فرزندانتان که به سن یکسال نرسیده‌اند، عسل ندهید و افرادی که با آن حساسیت دارند نباید از آن استفاده کنند. خوردن یک قاشق عسل قبل از ناشتا می تواند معده را صیقل دهد و از انواع باکتری‌ها و ویروس‌ها پاک نماید که در ادامه به روده‌ها و مری هم سری بزند و عملیات پاکسازی را در آنجا انجام دهد اینگونه از خطرات دیابت و مصرف بیش از حد نیز عسل در امان خواهید بود همچنین می‌توان آن را با یک لیوان آب جوش هم بزنید و میل کنید.

برای آنکه بتوان فهمید داخل معده چه خبر است راه‌های متفاوتی وجود دارد اما روشی که نتیجه را به طور قطع به شما می گوید دیدن داخل شکم اعم از معده و مری است. برای این کار دوربین کوچکی را وارد معده می‌کنند تا با آن دیواره‌ای معده و مری را مشاهده کرد البته این آزمایش هنوز هم برای کودکان توصیه نمی‌شود اما برای بزرگسالان از راه‌های خوب تشخیص بیماری است. برای درمان دردهای شکم باید ابتدا نوع آن را مشخص کنیم زیرا نمی توان یک دارو برای تمام بیماری‌ها تجویز کرد .
برای این کار ممکن است به چندین روش متوسل شوید یا اینکه به پزشک های مختلفی مراجعه کنید تا در آخر بتوانید دقیقا نوع دل درد خود را شناسایی کنید و آن را رفع نمایید، همچنین بهتر است که تست های دل درد و آزمایش‌های موجود را پشت سر بگذارید .

توجه داشته باشید ترسی وجود ندارد بنابراین از استرس و اضطراب دوری کنید تا بر روی تشدید دردهایی مانند ibs یا سوزش معده و سایر داروها اثر سوء نداشته باشد می توانید قبل از هر درمانی به ورزش و تحرک فکر کنید، اکثر بیماری‌ها می تواند ناشی از یک رفتار اشتباه بدنی یا کم فعالیتی باشند علاوه بر این با ورزش کردن بدن به ترشح هورمون‌های محافظ بیشتری می‌پردازد.
برای این که روده‌هایتان تمیز شود می‌توانید از غذاها و میوه‌های فیبر دار استفاد کنید و از غذاهایی که تولید گاز می‌کنند و هضمشان سخت است دوری کنید.

 

درمان دل درد کودکان

برای دل دردهای کودکان والدین باید حتما به آن‌ها کمک کند بهترین راه برای این کار، دادن اعتماد بنفس و آگاهی برای خودمراقبتی و احساس مسئولیت کودک در محیط‌هایی است که شما به آن دسترسی ندارید به عنوان مثال مدرسه و باشگاه‌های ورزشی و تفریحی در این محل‌ها کودک باید به رفتارهای درست غذایی مسلط شود و حتی الامکان درصد بسیار بالایی از این توصیه‌ها را اجرا نماید، توجه داشته باشید از کودک شما در سن مناسبی برای این مسئولیت‌پذیری‌ها نیست با روش‌های غیرمستقیم و تشویق‌ها وی کودکانه و زبان خودشان این مسائل را با آنها در میان بگذارید

تهیه کننده:نرجس رمضان زاده_مربی بهداشت

تایید کننده:حسین علیخانزاده_مدیریت دبستان


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 0/20