کرونا و چاقی دانش آموزان

در خانه ماندن و عدم تحرک، مشکل چاقی به همراه دارد؛ مشکلی که منجر به بروز بیماری‌های مختلف در آینده هر فرد می‌شود و در نتیجه آموزش و پرورش به فکر راه‌حلی در این خصوص افتاد و ۲۵ مرداد امسال محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش دستورالعمل پروژه کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان با رویکرد ترویج سبک زندگی فعال و سالم را به ادارات‌کل آموزش و پرورش استان‌ها ابلاغ کرد.

افزایش وزن و چاقی نه تنها سلامت کودکان و نوجوانان را در طول تحصیل به خطر می‌اندازد بلکه بر زندگی آنان در آینده تاثیرگذار است و آنان را با مشکلات بهداشتی سلامتی و شیوع بیماری‌های غیر واگیر مواجه خواهد کرد به همین منظور وزارت آموزش و پرورش مصمم است پروژه کنترل «وزن و چاقی دانش‌آموزان با رویکرد ترویج سبک زندگی فعال و سالم» را تدوین و از رهگذر اجرای آن، نقش موثری در تأمین سلامت عمومی امروز و آینده جامعه ایفا کند.

به همین لحاظ بر مشارکت و همکاری متقابل والدین با مدرسه به ویژه والدینی که فرزندان آنان دارای اضافه وزن و چاقی هستند، توصیه جدی می‌شود؛ البته تأکید شده است که در عنوان کردن اثرات منفی وزن اضافی و چاقی نباید به گونه‌ای افراط شود که به تأثیرگذاری منفی روحی دانش‌آموزان دارای اضافه وزن و چاقی بینجامد.

در این طرح، جمعیت هدف آموزش و پرورش تمام دانش‌آموزان مدرسه اعم از افراد لاغر، دارای وزن طبیعی، وزن اضافی و چاق است که باید مورد آموزش، مشاوره و حمایت قرار گیرند.

وزارت آموزش و پرورش، سیاست‌ها و برنامه‌های خود را با الهام از آموزه‌های سند تحول بنیادین ترسیم کرده است. موضوع سلامت و توانایی جسمانی دانش‌آموزان در این سند مورد اعتنای جدی قرار گرفته به نحوی که در بیانیه ارزش‌ها، چشم‌انداز و هدف‌های کلان، بر نشاط و سلامت جسمانی دانش‌آموزان، حفظ و ارتقای سلامت فردی و پاسخگویی به نیاز‌های جسمی و روانی دانش‌آموزان از طریق ورزش و تفریحات سالم فردی و گروهی تأکید شده است.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، ۲ تا ۹ درصد هزینه سلامت جوامع مختلف، صرف پیامد‌های چاقی می‌شود که در دهه‌های اخیر با افزایش ۲ برابری همراه بوده است؛ طبق گزارش‌های سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، چاقی ۰.۵ تا ۱.۷ درصد تولید ناخالص ملی کشور‌ها را هدر می‌دهد و از طرفی هزینه درمان خانواده‌هایی که اعضای آن‌ها با اضافه وزن و چاقی روبه‌رو هستند، ۳۷ درصد بیشتر از خانواده‌های دارای وزن طبیعی است.

آمار‌های مختلف نشان می‌دهد که اضافه وزن و چاقی دانش آموزان به عنوان یک عامل خطر و زمینه‌ساز بیماری‌های غیرواگیر مانند دیابت نوع ۲، فشار خون بالا، مشکلات قلبی ـ عروقی، متابولیکی عوارض و روانی و اجتماعی و… در بسیاری از کشور‌ها به مرز هشدار رسیده است.

همچنین بر اساس مطالعه عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر سال ۱۳۹۵، حدود ۶۰ درصد جمعیت ایران دارای اضافه وزن و چاقی بوده و چاقی در کودکان و نوجوانان کشور روند افزایش را طی می‌کند به طوری که با توجه به مطالعه کاسپین، حدود ۲۱ درصد کودکان و نوجوانان ایران در سنین مدرسه دچار اضافه وزن و چاقی هستند.

طرح کوچ قرار است چگونه اجرا شود؟ مهرزاد حمیدی معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه با توجه به روند افزایش وزن کودکان و نوجوانان، آینده کشور با سونامی بیماری‌های غیرواگیر مواجه خواهد بود، گفت: «در حال حاضر ١۴درصد نوآموزان در هنگام ورود به مدارس با چاقی و یا اضافه وزن رو به رو هستند. بر این اساس باید روی نگرش خانواده‌های دانش‌آموزان و افزایش آگاهی آن‌ها در این زمینه سرمایه‌گذاری شود».

وی با بیان اینکه ٨٠ درصد مرگ و میر کشورمان ناشی از بیماری‌های غیرواگیری، چون بیماری‌های قلبی و عروقی و فشار خون است که سرمنشا بسیاری از آن‌ها چاقی و اضافه وزن است، افزود: «تا یک و نیم درصد تولید ناخالص کشور‌ها صرف درمان و مقابله با چاقی می‌شود؛ در کشور ما نیز هزینه دارو و درمان بیماری‌های غیر واگیر بخش قابل توجهی از بودجه حوزه سلامت کشور را به خود اختصاص داده است».

حمیدی با تأکید بر لزوم توجه به امر پیشگیری از  دانش‌آموزان و تحرک کم آن‌ها رو به رو هستیم، درصد چاقی و اضافه وزن دانش‌آموزان رشد خواهد کرد».

وی با اشاره به کاهش سه درصدی چاقی و اضافه وزن دانش‌آموزان به عنوان برونداد این طرح بیان کرد: «تناسب اندام، آمادگی جسمانی و چالاکی دانش‌آموزان به عنوان دستاورد‌های این طرح محسوب می‌شود، همچنین از صرفه جویی میلیارد دلاری در مسئله درمان، کمک به امنیت ملی و پیشگیری از بیماری‌هایی که نسل آینده با آن‌ها رو به رو خواهد بود به عنوان پیامد‌های اجرا این طرح می‌توان نام برد».

تهیه کننده مطلب : سرکار خانم عالیه عمرانی معلم محترم پایه سوم آموزشگاه

تایید کننده مطلب:جناب آقای صدیقی مدیریت محترم آموزشگاه


امتیاز شما به این محتوای آموزشی ؟ جمع امتیاز 20/20